اعتبار اسنادی یا ال سی چیست؟ تعاریف، ویژگی ها و فرایند گشایش LC

اعتبار اسنادی

اعتبار اسنادی (LC) یا ال سی چیست؟

مقدمه

در خیلی از مواقع طرفین معامله چون اعتماد کامل به یکدیگر ندارند، در تقدم و تأخر ارائه کالا یا خدمت و وجه معامله با مشکلاتی مواجه می گردند. طبیعی است که هر چقدر در معاملات با ارقام بزرگتر سرکار داشته باشیم و شناخت طرفین از همدیگر کمتر باشد، این مشکلات بیشتر و بیشتر می شود و نتیجه این خواهد شد که توافق و معامله صورت نگیرد و این به ضرر فروشنده و خریدار است. بنابراین لازم است یک واسطه معتبر که مورد تأیید هردو طرف باشد وارد موضوع معامله شود و طرفین را از دغدغه‌های پیش رویشان مطمئن نماید. این واسطه باید هم از نظرحرفه‌ای قابل اطمینان باشد و هم از توان مالی مناسبی برخوردار باشد که این واسطه کسی نیست جز یک بانک یا مجموعه‌ای از چند بانک.

این تضاد منافع و عدم آشنائی و اطمینان خریدار و فروشنده با یکدیگر باعث آن شده که طرح یا مکانیسمی به نام اعتبار اسنادی ایجاد گردد که منافع خریدار و فروشنده را در نظر داشته باشد و تا حدودی ریسک‌های طرفین قرارداد را پوشش دهد. بدین صورت که ارائه اسناد تجاری حاکی از حمل کالا (طبق شرایط مورد قبول طرفین) به یک موسسه ثالث (بانک)، نشانگر حمل کالا تلقی گردیده و براین اساس پرداخت از طریق بانک انجام می‌پذیرد.

خریدار و فروشنده در یک قرارداد نیازمند به ابزار پرداختی هستند که از یک سو ریسک دریافت وجه برای فروشنده و از سوی دیگر ریسک دریافت کالا برای خریدار را پوشش دهد. اعتبار اسنادی به‌عنوان ابزار پرداختی مشروط، ریسک هردو طرف را پوشش می‌دهد. به این ترتیب که پرداخت وجه به فروشنده، مشروط به ارائه اسنادی می‌شود که درمتن اعتبار اسنادی درج شده است. این اسناد دال بر ارسال کالا مطابق خواسته خریدار توسط فروشنده است.

با توجه به فرایند اسنادی فوق برای پرداخت وجه یک اعتبار اسنادی، فروشنده از دریافت وجه کالا اطمینان یافته و خریدار هم از این دلگرمی برخوردار است که پرداخت وجه به فروشنده صرفاً در صورت ارسال اسناد مطابق توسط وی انجام خواهد پذیرخت و این اقدام بانک را که به درخواست خریدار انجام می‌شود، اعتبار اسناد می‌نامند.

اعتبار اسنادی (LC) یا اعتبار نامه چیست؟

تعهدی برای پرداخت مقداری پول را که عمدتاً در امور پولی تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرد، اعتبارات اسنادی (Letter of Credit) یا LC می‌نامند. به بیانی دیگر اعتبار اسنادی تعهدی ازسوی بانک است که به خریدار و فروشنده داده می‌شود. طبیعی است که این اسناد توسط مؤسسات مالی صادر می‌شود.

در این اسناد تعهد می‌شود که میزان پرداختی خریدار به فروشنده به‌موقع و با مبلغ صحیح به دست فروشنده خواهد رسید و هرگاه خریدار قادر به پرداخت مبلغ خرید نباشد، بانک موظف است باقی‌مانده یا تمام مبلغ خرید را بپردازد. اعتبارات اسنادی اغلب در معاملات بین‌المللی (و البته اکنون داخل کشورها) به منظور اطمینان از دریافت مبالغ پرداختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به‌دلیل ماهیت معاملات بین‌المللی از قبیل مسافت و تفاوت قوانین کشورها و…. اعتبارات اسنادی به یک جنبه بسیار مهم در تجارت بین‌المللی تبدیل شده است. بانک همچنین به نیابت از خریدار که نگهدارنده اعتبارات اسنادی است تا زمان دریافت تأییدیه مبنی بر اینکه کالاهای خریداری‌شده با خواسته خریدار مطابقت داشته و حمل شده‌اند، وجه را پرداخت نخواهد کرد.

در ادامه اصطلاحات مرتبط با اعتبار استادی داخلی-ریالی تعریف می‌شوند. شناخت این اصطلاحات برای کسانی که درخواست گشایش اعتبار اسنادی می‌کنند و نیز برای فروشندگان، حیاتی است.

تعاریف و اصطلاحات مرتبط با اعتبار اسنادی داخلی- ریالی

اعتبار اسنادی (LC)

هرگونه ترتیبی که دربرگیرنده تعهد قطعی و برگشت ناپذیر بانک گشایش کننده مبنی برپذیرش پرداخت درمقابل اسناد مطابق است. اعتبار اسنادی (مطابق آیین‌نامه تضمین معاملات دولتی): سندی الزام‌آور که کارفرما (خریدار) از طریق تنظیم و مبادله آن از بانک درخواست می‌کند تا انجام مراحل پرداخت به فروشنده بابت کالای ارسالی یا خدمت انجام‌شده را طبق قرارداد و پس ازتایید وی متعهد شود.

اعتبار اسنادی داخلی – ریالی

اعتبار اسنادی که به ارز ریال ایران گشایش شود و مقصد کالا یا خدمت، اقامتگاه بانک‌های مرتبط، متقاضی و ذینفع آن در داخل مرزهای جغرافیایی جمهوری اسلامی ایران واقع است که به اختصار “اعتبار اسنادی داخلی” نامیده می‌شود.

ارائه اسناد مطابق

عبارت است از ارائه اسناد که منطبق با شرایط اعتبار اسنادی گشایش‌شده، مقررات متحدالشکل اعتبار اسنادی (UCP) و مفاد دستورالعمل مربوطه باشد.

سررسید اعتبار اسنادی داخلی

روز بانکی که تا پایان وقت اداری آن روز، ذی‌نفع اعتبار اسنادی می‌تواند نسبت به ارائه اسناد اقدام نماید. (برای خرید کالا حداکثر ۶ ماه و سایر موارد حداکثر ۱۸ ماه)

روز بانکی

روزی که معمولاً بانک، خدمات بانکی از جمله خدمات مربوط به اعتبار اسنادی را ارائه می‌دهد.

اعتبار اسنادی داخلی دیداری

اعتبار اسنادی که درآن بانک‌های گشایش‌کننده یا بانک تأییدکننده موظف‌اند پس از بررسی اسناد و حصول اطمینان از ارائه اسناد مطابق، وجه اسناد را پرداخت نماید.

اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دار

اعتبار اسنادی که در آن بانک‌های گشایش‌کننده یا تأییدکننده موظف‌اند پس از بررسی اسناد و حصول اطمینان از ارائه اسناد مطابق، تعهد نماید وجه اسناد را در سررسید پرداخت، بپردازد. (حداکثر ۳۶۰ روز از زمان ارائه اسناد مطابق یا تاریخ حمل)

سند تعهد پرداخت

سندی است که بانک‌های گشایش‌کننده و تأییدکننده در اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دارپس از بررسی اسناد و حصول اطمینان از ارائه اسناد مطابق، صادر و درآن متعهد می‌شود که وجه اسناد را در سررسید پرداخت، بپردازد.

متقاضی

خریدار یا کارفرمایی که اعتبار اسنادی داخلی بنا به درخواست وی گشایش می‌گردد.

ذی‌نفع

فروشنده یا پیمانکاری که اعتبار اسنادی داخلی به‌نفع وی گشایش می‌گردد.

بانک گشایش‌کننده

بانکی که بنا به درخواست متقاضی اقدام به گشایش اعتبار اسنادی می‌نماید.

بانک ابلاغ‌کننده

بانکی که اعتبار اسنادی داخلی را بنا به درخواست بانک گشایش‌کننده به ذی‌نفع ابلاغ می‌نماید.

بانک تأییدکننده

بانکی که بنا به درخواست یا اجازه بانک گشایش‌کننده تأیید خود را بر اعتبار اسنادی داخلی می‌افزاید.

بانک تعیین شده

بانکی که از سوی بانک گشایش‌کننده مجاز به دریافت یا بررسی اسناد و پذیرش پرداخت به ذی‌نفع می‌گردد.

بانک تنزیل‌کننده

بانکی که به درخواست ذی‌نفع اقدام به تنزیل سند تعهد پرداخت اعتبار اسنادی داخلی مدت‌دارمی‌نماید.

پذیرش پرداخت

عبارت است از الف) پرداخت دیداری و ب) تقبل تعهد پرداخت مدت‌دار و پرداخت وجه آن در سررسید پرداخت.

خدمت

عبارت است از خدمات فنی، مهندسی، پیمانکاری و…

پیش‌فاکتور

سندی که ذی‌نفع به منظور اعلام، موعد تحویل, بهای معامله، مشخصات فنی، شرایط پرداخت و سایر توافقات برای متقاضی صادر می‌نماید.

قرارداد فروش (کالا و خدمات)

توافق‌نامه‌ای که به امضای ذینفع و متقاضی می‌رسد و بیانگر نوع و مشخصات فنی، میزان یا مقدار، مبدأ و مقصد حمل، شرایط تحویل، موعد تحویل و مهلت اعتبار قرارداد است.

سیاهه تجاری

سندی که توسط ذی نفع صادر می‌شود و بیانگر فروش قطعی است. (فاکتور فروش)

صورت وضعیت / صورت‌حساب

سندی که توسط ذی‌نفع صادر و توسط متقاضی تأیید می‌گردد و بر انجام کامل تعهدات موضوع قرارداد دلالت دارد.

بارنامه / راه‌نامه

سندی که توسط متصدی حمل‌ونقل پس از وصول کالا صادر می‌گردد و حاکی از حمل کالای موضوع اعتبار اسنادی داخلی از مبدأ به مقصد از طریق وسیله حمل مورد توافق در مقابل کرایه حمل مورد توافق است.

شرکت بازرسی

شرکتی است که توسط متقاضی تعیین می‌گردد تا به نیابت ازطرف وی کالا را در نقطه انتقال ریسک و مسئولیت از ذی‌نفع به متقاضی، حسب شرایط تحویل کالا (اینکوترمز توافقی) مورد بازرسی کمی وکیفی قرار دهد.

گواهی بازرسی فنی

سندی که شرکت بازرسی صادر می‌نماید و حاکی از تطابق یا عدم تطابق کالا با مشخصه‌های کالای مندرج در شرایط اعتبار اسنادی است.

بیمه‌نامه / گواهی بیمه

سندی که توسط شرکت‌های بیمه ایرانی برای پوشش خطرات حمل صادرمی‌شود و درآن بیمه‌گر، بیمه‌گذار و ذی‌نفع بیمه و مشخصات کامل مورد بیمه قید می‌گردد.

سامانه پیام رسانی الکترونیکی مالی (سپام)

سامانه‌ای که در بانک مرکزی راه‌اندازی شده و امکان تبادل تمامی پیام‌های مالی بین بانکی از جمله پیام‌های مربوط به اعتبار اسنادی داخلی را به‌طور متمرکز و به‌صورت استاندارد فراهم می‌سازد.

مقررات متحدالشکل اعتبارات اسنادی (UCP)

مجموعه ضوابط و رویه‌هایی که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) به‌منظور یکسان‌سازی تعابیر و تفاسیر ذی‌ریط، استاندارد نمودن مراحل، الزامات و نحوه بررسی اسناد و تبیین حقوق و تعهدات طرفین اعتبارات اسنادی داخلی تدوین گردیده است.

اینکوترمز (Incoterms) یا International Commercial Terms

شامل مجموعه مقرراتی است که توسط اتاق بازرگانی بین‌المللی (International Chamber of commerce) یا به اختصار ICC به‌منظور تبیین نقطه انتقال ریسک، نقطه تقسیم هزینه‌ها و وظایف خریدار و فروشنده در ارتباط با موضوع حمل و تحویل کالا تدوین گردیده است؛ (اولین نسخه در سال ۱۹۳۶ میلادی (1315 شمسی)‌ منتشر گردید و اکنون نهمین نسخه آن تحت‌عنوان «اینکوترمز ۲۰۲۰» در دسترس است. (حدوداً هر ۱۰ سال یکبار بروزرسانی می‌شود.)

و به‌عبارت کامل‌ترمی‌توان گفت: اینکوترمز در سه حوزه اساسی به ابهام‌زدایی می‌پردازد و سعی می‌کند سهم طرفین معامله (خریدار و فروشنده) را در هر حوزه به‌صورتی واضح مشخص و معین نماید. این سه حوزه عبارت است از: هزینه‌ها، تعهدات قراردادی و ریسک‌ها.

تفاوت اعتبار اسنادی داخلی و ضمانت‌نامه تعهد پرداخت چیست؟

اعتبار اسنادی ابزار پرداخت وجه معاملات مشروط به ارائه اسناد مطابق مبنی بر انجام تعهدات فروشنده یا کارفرما است. به‌عبارت دیگر بانک تنها در صورتی با استفاده از اعتبار اسنادی وجه را به فروشنده یا پیمانکار پرداخت می‌کند که اسناد مبنی بر انجام تعهدات توسط وی، مطابق با متن اعتبار اسنادی، را دریافت کند.

اما ضمانت‌نامه تعهد پرداخت ابزار تضمین پرداخت است و پرداخت وجه آن مشروط به ارائه سند یا اسنادی مبنی بر عدم پرداخت مشخصی است. مثلاً اگر فروشنده‌ای چک مدت‌دار خریدار را دریافت کرده باشد، می‌تواند ضمانت‌نامه تعهد پرداخت بانکی را نیز برای تضمین پرداخت چک از خریدار درخواست کند. در این صورت حتماً باید در متن ضمانت‌نامه ارائه گواهی عدم‌پرداخت و لاشه چک برگشتی مربوطه به‌عنوان شرط پرداخت درج گردد. لذا دو ابزار مذکور کاربردهای متفاوتی داشته و نمی‌توانند به جای یکدیگر استفاده شوند.

ویژگی‌های اعتبار اسنادی (LC)

ماهیت مستقل

تعهدی مستقل ازقرارداد بین خریدار و فروشنده و ازرابطه بین بانک گشایش‌کننده با متقاضی است. به‌عبارت دیگر بانک درصورت دریافت اسناد مطابق به هیچ عنوان حق ندارد به استناد مواردی در قرارداد، یا عدم‌تامین وجه اعتبار اسنادی توسط متقاضی، از پرداخت وجه آن به ذینفع خودداری نماید.

ماهیت اسنادی

پرداخت وجه اعتبار صرفاً مشروط به دریافت اسناد مطابق با متن آن است. بانک دراعتبار اسنادی به هیچ وجه با کالا یا خدمات کاری ندارد و حتی اگر تعهد مربوطه توسط ذی‌نفع آن به درستی انجاق نشده باشد اما اسناد مطابق به بانک ارائه شده باشد، بانک می‌بایست وجه را به ذینفع پرداخت کند.

ماهیت غیرقابل برگشت

علت اصلی مقبولیت اعتبارات اسنادی از سوی ذی‌نفع این است که تعهد پرداخت وجه آن با بانک گشایش‌کننده است. غیرقابل‌برگشت بودن اعتبارات اسنادی به این معنا است که از زمان گشایش اعتبار اسنادی تا تاریخ انقضای آن بانک حق ندارد تعهد خود را فسخ نماید.

پرداخت فوری

طبق مقررات UCP 600 بانک از زمان دریافت اسناد از سوی ذی‌نفع حداکثر ۵ روز بانکی بعد از ارائه اسناد فرصت دارد تا تطبیق‌پذیری اسناد با متن اعتبار اسنادی را بررسی و مشخص نماید. طی این مدت چنانچه اسناد با یکدیگر مطابقت داشته باشند، بانک در اعتبارات اسنادی دیداری باید وجه اعتبار را به ذی‌نفع پرداخت نماید و درمدت‌دارنسبت به ارائه سند تعهد پرداخت اقدام نماید. این مدت تمدید نمی‌شود و همچنین تحت‌تاثیر اتفاقات روز ارائه اسناد یا روز بعد ازآن و روز انقضا اعتبار یا آخرین روز ارائه اسناد قرار نمی‌گیرد. مطابق ماده 14 مقررات UCP 600 بانک کارگزار یا تعیین‌شده، بانک تأییدکننده (در صورت وجود) همچنین بانک گشاینده هریک حداکثر به‌مدت ۵ روز بانکی بعد از روز ارائه اسناد فرصت دارد تا مشخص کند که اسناد ارائه‌شده با شرایط اعتبار مطابقت دارد. این مدت تمدید نمی‌شود و همچنین تحت‌تاثیر اتفاقات روز ارائه اسناد یا روز بعد ازآن و روز انقضا اعتباری یا آخرین روزارائه اسناد قرا نمی‌گیرد.

ماهیت منعطف

اعتبار اسنادی ابزاری بسیار منعطف با پتانسیل تغییرات متعدد برای رفع نیازهای طرفین آن است. از یک سو اسناد لازم برای پرداخت وجه اعتبار اسنادی می‌تواند به درخواست طرفین تعیین گردد و هیچ محدودیتی برای درج شروط اسنادی در متن آن وجود ندارد و از سوی دیگر شکل پرداخت اعتبار اسنادی می‌تواند دیداری یا مدت‌دار باشد.

اصل استقلال اعتبارات اسنادی از قراردادها

اعتبارات اسنادی نیز مانند ضمانت‌نامه‌های بانکی ماهیتی مستقل دارند. طبق ماده ۴ مقررات UCP600 اعتبار بنا به ماهیت خود معامله‌ای است جدا از قرارداد فروش یا سایر قراردادهایی که مبنای گشایش اعتبار قرار می‌گیرند. قراردادهای مبنای اعتبار به هیچ عنوان ربطی به بانک‌ها نداشته و تعهدی برای آن‌ها ایجاد نمی‌کند حتی اگر در اعتبار اسنادی به آن‌ها اشاره شده باشد. در نتیجه تعهد بانک نسبت به پذیرش پرداخت، معامله یا هر تعهد دیگری تحت اعتبار تابع ادعاها یا دفاعیات درخواست‌کننده اعتبار که ناشی از روابط وی با بانک گشایش‌کننده یا ذی‌نفع است، نخواهد بود.

اصل استقلال اعتبارات اسنادی و ضمانت‌نامه‌های مستقل بانکی ناشی از این واقعیت است که بانک‌ها تمایل و توانایی ورود به قراردادها و بررسی آن‌ها را ندارند. اساساً وظیفه بانک در پرداخت تمام ابزارهای مالی صرفاً بررسی اسناد مربوطه است و به همین علت دراعتبارات اسنادی نیزبانک موظف است بدون توجه به واقعیت انجام یا عدم انجام تعهد مربوطه توسط ذی نفع، در صورت انطباق اسناد دریافتی با متن اعتبار اسنادی وجه آن را به ذینفع پرداخت نماید.

الزامات بانک گشایش‌کننده اعتبار اسنادی داخلی- ریالی

1- اعتبارسنجی دقیق متقاضی, به‌نحوی که میزان اعتبارگشایش یافته بیش ازظرفیت و توان وی نباشد.

2- استعلام از “سامانه یکپارچه اطلاعاتی مشتریان” در خصوص چک برگشتی و تسهیلات غیرجاری (اشخاص حقوقی، کل اعضای هیئت‌مدیره)

طبق آیین‌نامه جدید وصول مطالبات موضوع تبصره ۲ بند 11-4 بخشنامه شماره ‌۹۴- ۱۸۴۸۴۷‌ مورخ -7-794 بانک مرکزی مشتریانی که مجموع بدهی غیرجاری آن‌ها در تمام بانک‌ها کمتر از پنج میلیارد ریال باشد. مشمول محرومیت‌های موضوع بندهای ماده قانونی نمی‌شوند.

3- استعلام مالیاتی: ماده ۱۸۶ قانون مالیات‌های مستقیم تبصره ۱- اعطای تسهیلات بانکی به اشخاص حقوقی و همچنین صاحبان مشاغل ازطرف بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری, منوط به اخذ گواهی‌های زیر خواهد بود:

الف) گواهی پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعی شده.

ب) گواهی اداره امور مالیاتی مربوط مبنی بر وصول نسخه‌ای از صورت‌های مالی ارائه‌شده به بانک‌ها و سایر مؤسسات اعتباری

4- اخذ پیش‌دریافت و میان‌دریافت:

الف) اعتبار اسنادی دیداری: حداقل ۱۰ درصد مبلغ اعتبار، هنگام گشایش.

ب) اعتباراسنادی مدت‌دار: حداقل ۱۰ درصد مبلغ اعتبار هنگام گشایش و ۱۰ درصد هنگام ارائه اسناد مطابق. (در صورت عدم‌ارائه اسناد مطابق، تاریخ پذیرش اسناد از سوی متقاضی، ملاک اخذ میان‌دریافت خواهد بود.)

5- قبل از گشایش اعتبار لازم است با توجه به اهلیت و توان اعتباری متقاضی، وثایق و تضمینات لازم و کافی از وی دریافت شود. وثایق مأخوذه باید معتبر، سهل‌البیع، قابل نقل و انتقال قانونی، از درجه نقدشوندگی بالا برخوردار و بلامعارض باشد تا در صورت عدم ایفای تعهدات از سوی متقاضی، حقوق بانک در حداقل زمان ممکن استیفا شود.

6- مسئولیت تعیین انواع و میزان وثایق و تضمینات لازم برای گشایش اعتبار اسنادی داخلی متناسب با ریسک اعتباری هریک از متقاضیان بر عهده هیئت مدیره بانک گشایش‌کننده است.

7- حداکثر زمان قابل قبول برای موعد پرداخت اعتبار اسنادی مدت‌دار ۰ ۳۶ روز (از زمان ارائه اسناد مطابق یا تاریخ حمل) است.

8- سررسید اعتباراسنادی داخلی برای خرید کالا حداکثر ۶ ماه و برای سایر موارد ۱۸ ماه است.

‌9- اخذ شماره منحصربه‌فرد از سامانه سپام درزمان تشکیل پرونده اعتباراسنادی.

‌10- علاوه بر اخذ مدارک شناسایی متقاضی (مطابق قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستووالعمل‌های موبوط، از جمله دستورالعمل‌های مبارزه با پول‌شویی) مدارک زیر نیز اخذ می‌گردد:

الف- تکمیل فرم درخواست گشایش اعتبار اسنادی داخلی: بر اساس بند 8 ماده 37 از فصل پنجم قانون مالیات‌های مستقیم در صورتی که تقاضا از طرف بانک قبول شده باشد، اعتبار اسنادی گشایش می‌یابد) و تمبر مالیاتی الصاق می‌گردد.

ب- پیش‌فاکتور یا قرارداد فروش کالا / ارائه خدمت.

پ- برای خرید کالا بیمه‌نامه حمل کالا جهت اعتبار اسنادی داخلی اخذ گردد (مگر در مواردی که بر عهده ذی‌نفع گذاشته شده باشد) و در صورتی که کالای موضوع اعتبار اسنادی داخلی در وثیقه بانک گشایش‌کننده باشد، بیمه‌نامه / گواهی بیمه ‌-ارائه‌شده از سوی متقاضی یا ذی‌نفع- باید به نفع بانک گشایش‌کننده صادر شود.

11- اظهارنامه واقعی بودن معامله پایه: خلاف واقع بودن، ذی‌نفع واحد و… منجر به ابطال و اقدام به وصول مطالبات می‌گردد.

12- تکمیل و امضا قرارداد گشایش اعتبار اسنادی داخلی

13- تکمیل‌نامه (نمونه) پذیرش بازرسی فنی. (توسط شرکت بازرس)

14- پیش‌پرداخت بخشی از وجه اعتبار اسنادی داخلی به ذی‌نفع پس از تأمین وجه توسط متقاضی و صرفاً در مقابل اخذ ضمانت‌نامه بانکی پیش‌پرداخت از ذی‌نفع. (مگربا موافقت متقاضی)

(ضمانت‌نامه فوق نباید توسط بانک گشایش کننده یا بانک تأیید کننده صادر شود.)

فرایند گشایش اعتبار اسنادی (ال سی)

مراحل انجام گشایش اعتبار اسنادی در حالت کلی به ترتیب زیر است:

1- توافق خریدار و فروشنده

2- اعلام تقاضای گشایش اعتبار اسنادی توسط خریدار به بانک خریدار

3- گشایش اعتبار اسنادی و ابلاغ اعتبار اسنادی به بانک فروشنده (بانک ابلاغ‌کننده) توسط بانک خریدار

4- ابلاغ اعتبار به فروشنده

5- ارسال کالا برای خریدار توسط فروشنده

6- ارسال اسناد به بانک تعیین‌شده توسط فروشنده

7- ارسال اسناد به بانک گشایش‌کننده (بانک خریدار).

8- تبادل اسناد با خریدار و دریافت وجه

9- ارسال وجه برای بانک تعیین شده توسط بانک خریدار

۱۰. پرداخت وجه به فروشنده.

ابلاغ اعتبار اسنادی داخلی

1- بانک پیام گشایش اعتبار اسنادی را از طریق سپام به ذینفع ابلاغ می‌نماید.

2- شماره منحصر به فرد دریافتی به عنوان شماره اعتبار اسنادی منظور می‌گردد و تمامی بانکهای ذی ربط در فرایند اعتبار و مکاتبات آن را درج می‌نمایند.

3- بانک ابلاغ کننده موظف است قبل از ابلاغ اعتبار مطابق با مقررات UCP از اصالت آن اطمینان حاصل نماید.

4- بانک گشایش کننده مکلف است بلافاصله پس از گشایش نسخه‌ای از آن را برای اطلاع متقاضی و رونوشت آن را برای شرکت بازرسی ارسال نماید.

اصلاح اعتبار اسنادی داخلی

1- اعتبار اسنادی داخلی می‌تواند حسب درخواست متقاضی، پذیرش بانک گشایش کننده و موافقت ذی نفع اصلاح گردد

2- صدور اصلاحیه (تمدید) مطابق مقررات زمان اصلاحیه (تمدید) امکان پذیر است.

3- در صورت درخواست افزایش مبلغ اعتبار از سوی متقاضی، عنداللزوم نسبت به تأمین وثیقه، الحاقیه بیمه، اخذ کسری پیش پرداخت و… اقدام خواهد نمود.

4- چنانچه مبلغ اعتبار کاهش یابد و ذی نفع موافقت خود را اعلام نماید، آزادسازی مازاد وثایق و عودت مازاد پیش دریافت بلامانع است.

5- تمدید اعتبار اسنادی داخلی برای خرید کالا حداکثر به مدت ۶ ماه و برای سایر اعتبارات اسنادی داخلی حداکثر ۱۸ ماه قابل تمدید است.

ارائه اسناد اعتبار اسنادی داخلی

1- حداقل مدارک هنگام ارائه اسناد توسط ذی نفع سیاهه بارنامه و گواهی بازرسی فنی است.

2- ارائه اسناد باید به بانک تعیین شده جهت پرداخت یا بانک تأییدکننده یا بانک گشایش کننده به روش و در محلی انجام شود که در متن اعتبار اسنادی مشخص شده است.

3- بانک موظف است طی مهلت مقرر نسبت به بررسی اسناد اقدام نماید.

4- در صورت ارائه اسناد منطبق از سوی ذی نفع:

الف- بانک موظف به پذیرش پرداخت است.

ب- بانک تأییدکننده در صورت وجود موظف به پذیرش پرداخت است.

پ- چنانچه بانک تعیین شده اقدام به پذیرش پرداخت نموده باشد، اسناد را به بانک‌های تأیید کننده و گشایش کننده ارسال می‌نماید (اصل به صورت فیزیکی و تصویر از طریق سپام)

5- در صورت وجود مغایرت در اسناد ارائه شده بانک موظف است حسب مقررات UCP در خصوص اسناد مغایر اقدام نماید.

تنزیل اعتبار اسنادی داخلی- ریالی

1- تنزیل سند تعهد پرداخت اعتبار اسنادی داخلی مدت دار صرفاً در چهارچوب مقررات خرید دین و پس از استعلام از “سامانه تسهیلات و تعهدات بانکی بانک مرکزی” و اخذ تأییدیه از طریق سپام از ادارات مرکزی ذیربط بانک گشایش کننده مبنی بر عدم تنزیل قبلی آن مجاز است.

2- ادارات مرکزی ذی ربط بانک گشایش کننده باید مراتب عدم تنزیل قبلی را اعلام نمایند.

3- بانک تنزیل کننده باید از طریق ادارات مرکزی خود بلافاصله و همچنین زمان تسویه مراتب را از طریق سپام به ادارات مرکزی ذیربط بانک گشایش کننده اعلام نماید.

4- بانک تنزیل کننده باید حداکثر تا ۲۰ درصد سرمایه پایه خود نسبت به تنزیل اعتبارات اسنادی سایر بانک‌ها اقدام نماید، مشروط بر اینکه مجموع اعتبارات اسنادی تنزیل شده آن از ۸ برابر سرمایه پایه‌اش تجاوز ننماید.

5- چنانچه سرمایه بانک تنزیل کننده بنا به دلایل قهری کاهش یابد، بانک موظف است ظرف ۵ روز بانکی موضوع را به بانک مرکزی گزارش دهد و حداکثر ظرف ۶ ماه نسبت به انطباق آن با حدود تعیین شده اقدام نماید.

6- نرخ تنزیل قابل اعمال مطابق نرخ عقود مبادله‌ای خواهد بود.

7- تنزیل اسناد توسط بانک گشایش کننده نیز امکان پذیر است.

8- تنزیل اعتبارات اسنادی داخلی گشایش شده در سرزمین اصلی توسط بانک‌های مناطق آزاد تجاری- صنعتی مجاز نیست.

کنترل‌های ناظر بر فرایند اعتبارات اسنادی- داخلی

1- تمامی بانکها پس از مراجعه متقاضی و ذی نفع باید نسبت به شناسایی دقیق وی اقدام نمایند. (مقررات مبارزه با پولشویی)

2- بانک گشایش کننده موظف است تمامی پیام‌های اعتبار اسنادی داخلی را از طریق بانک‌های دیگر یا سایر شعب بانکی خود به ذینفع ابلاغ نماید.

3- بانک گشایش کننده موظف به طراحی و پیاده سازی سامانه‌ای در پایگاه اطلاع رسانی خود است به نحوی که سایرین از جمله بانکهای دیگر نیز با مراجعه به سامانه مذکور و درج شماره منحصر به فرد و شماره ملی / شناسه ملی ذینفع به سایر مشخصات اعتبار اسنادی دسترسی داشته باشند.

سایر موارد اعتبار اسنادی داخلی- ریالی

1- در صورت درخواست یا اجازه بانک گشایش کننده بانک دیگری می‌تواند تأیید خود را بر اعتبار اسنادی داخلی بیافزاید.

2- گشایش اعتبار اسنادی داخلی قابل معامله مجاز نیست.

3- موسسه اعتباری غیربانکی (مجاز) نیز می‌تواند نسبت به انجام امور اعتبار اسنادی داخلی اقدام نماید.

۴. اعتبار اسنادی داخلی جهت ورود کالا از مناطق آزاد مشمول این دستورالعمل نیست. (مقررات ارزی)

5- حداکثر نرخ سود مرابحه و استصناع نقدی طبق تعرفه بانک مرکزی است.

فروش میلگرد با اعتبار اسنادی (ال سی) توسط شرکت آروند شمش صورت می گیرد. کافیست با ما تماس بگیرید تا شرایط فروش خدمتتان توضیح داده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *